Texty:
Žalm 127, Genesis 2,4-9, 1. Petrova 5,5c-11
1. Bojovat se správným
nepřítelem
·
Když se dva perou, třetí se směje. – Lidé se rádi perou s Bohem a skutečný
nepřítel, ďábel, se tomu směje.
·
C.S.Lewis – Rady zkušeného ďábla: Cílem snahy zla není lidem ubližovat,
ale donutit je zapomenout na Boha. A nebo alespoň postavit proti Bohu.
2. Genesis 2,4-9: Bůh a člověk
spolupracují
·
Pustotu Země proměňuje spolupráce mezi člověkem a Bohem, Bohem a člověkem. Bůh
zavlažuje, člověk obdělává.
·
Pustota života: chybí-li spolupráce, vztah provázanosti mezi člověkem a Bohem. Vláha –
Boží přítomnost, obdělávání – lidské cvičení ve zbožnosti (rozvíjení vztahu s Bohem).
·
Synové jako šípy v toulci Bohatýra – nejlepší možné zajištění
budoucnosti je pečovat o ty, kteří v ní budou působit. To nejlepší z Boží
strany pro Zemi, stvoření, znamená to nejlepší pro toho, kdo se o ně má starat,
tedy pro člověka. Bůh se člověku neúměrně více věnuje, oproti slonům, kozám
atd. Z lásky
·
Člověk spolupracující – člověk je stvořen, nastaven tak, aby spolupracoval
se svým stvořitelem. Vše ostatní ho ničí.
1.Petrova 5,5c-11
3. Pýcha a pokora
·
Pýcha se povyšuje, pokora se nechá povýšit.
·
Pýcha se nenechá vést, pokora znamená i nechat se vést. Stavět tehdy,
když staví Hospodin. Střežit tehdy, když střeží Hospodin =>
dělat, žít společně s Bohem. Chodit s Ním.
4. Starosti
·
Složit starost – pýcha si ráda vše vyřeší sama, protože na to přece má. Pokora se
odváží složit všechnu starost. Rádi si totiž něco málo schováme pro sebe, rádi
zkoušíme poručit větru dešti alespoň nad rohem naší zahrádky, kde přece o nic
už nejde. (Plášť raketoplánu)
·
Stvořeni se starat, ale ne sami – jsme stvořeni, abychom se starali o Zemi, vlastně
o cokoli ze stvoření, ale ne sami, ale pod Božím vedením, společně s Bohem.
Člověk opuštěný ve svých starostech je ďábelský podvod.
5. Být střízlivý
·
Pýcha a starosti opíjejí člověka, kalí zrak, berou rovnováhu, zatemňují úsudek.
Sebejistotou či naopak beznadějí.
·
Nepřítel číhá – je třeba nebýt opilý pýchou, starostmi, neboť nepřítel číhá jako
šelma na naše zaváhání.
·
Lze vůbec žít s tím, že jedna chyba může být konečná?
6. Nejsme v tom sami
·
Všichni ostatní (především křesťané, ale i lidé obecně) prochází úplně
tím samým a nevěší se. Nehází flintu do žita.
·
Ježíš je v tom s námi – bere na sebe naši starost, naše selhání,
nepozornost. Osvobozuje nás od strachu udělat chybu, protože ví, že chyby
děláme a přesto s námi spolupracuje, žije, chodí tímto světem.
·
Ježíš nás osvobozuje od strachu, abychom mohli s lehkostí společně s ním bdít,
být bdělí, a v Jeho síle se vzpírat zlému.
·
Náš boj není bezbolestný, boj přináší utrpení, je opravdový, ale Ježíš už
dávno zvítězil. Viz např. konec II. sv. války – kapitulace proběhla, přesto se
na několika místech stále ještě opravdově bojovalo. Náš boj není jako, je
opravdový, byť jsme již vítězi, neboť Ježíš zvítězil.
·
Ježíš je s námi – není kdesi v nebi, neužívá zaslouženého
klidu po těžké práci, těžkém vítězství, je tu s námi, bojuje s námi,
bojuje za nás.
Žádné komentáře:
Okomentovat